Voice search Gesproken zoekopdracht

De overweldigende overname van mobiele apparaten voor internet gebruikers heeft duidelijke implicaties voor hoe mensen zoekfuncties in de echte wereld gebruiken. Mobiele gebruikers zijn veel vaker geneigd om gesproken zoekopdrachten te gebruiken dan gebruikers die achter een bureau zitten. Daarom is moderne SEO gedeeltelijk gericht op het optimaliseren van websites voor gesproken zoekopdrachten. Hier zijn drie tips om dit te doen:


Vergeet niet dat veel gesproken zoekopdrachten worden uitgevoerd door mensen die ‘on the move’ zijn.

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, gezien de associatie tussen spraakgestuurd zoeken en mobiele apparaten, maar eigenlijk worden mobiele apparaten vaak gebruikt in statische omgevingen, of dat nu thuis is voor wat bank surfen of in een koffieshop terwijl je wacht op je trein. Statische omgevingen zijn echter vaak geschikt voor het gebruik van ‘old-school’ benadering van het typen van zoekopdrachten om problemen met achtergrondgeluid te voorkomen en/of andere mensen te storen die de zoekopdracht kunnen afluisteren.


Wanneer u daarentegen van A naar B gaat, wordt gesproken zoeken een stuk aantrekkelijker omdat u uw ogen en handen niet hoeft te gebruiken. Om deze reden wordt gesproken zoekopdrachten vaak gebruikt door mensen op onbekende locaties, op zoek naar hulp om te vinden wat ze nodig hebben. Waar is het dichtstbijzijnde tankstation, supermarkt of Italiaans restaurant? Gesproken zoekopdracht kan het u vertellen.

Daarom is het optimaliseren van uw website voor gesproken zoekopdrachten heel belangrijk. Om te beginnen met het lokaliseren van uw data. Vooral als u in de branche bent waar mensen onderweg naar op zoek zijn of een lokaal bedrijf voor een bepaalde dienst of product nodig hebben. Als absoluut minimum wilt u uw Google Mijn Bedrijf-vermelding claimen en actueel houden. Dit maakt het veel gemakkelijker voor Google om zich bewust te zijn van uw bestaan en dat is een van de vele vereisten om uw lokale vindbaarheid te stimuleren.


Gebruik Meest Gesteld Vragen (FAQ) pagina’s.

Wanneer gebruikers in een comfortable situatie zijn, hebben ze tijd om interessante, langwerpige inhoud te verwerken en te waarderen. Maar Wanneer ze dringend op zoek zijn naar hulp (zoals meestal het geval is bij gebruikers met gesproken zoekopdrachten), willen ze beknopte, duidelijke en relevante antwoorden op hun vragen. En ze willen het onmiddellijk.

Het hebben van een effectief geschreven FAQ/Meest Gestelde Vragen pagina kan helpen met het aantrekken van klanten en ze naar uw deur begeleiden.  Daarom is het heel belangrijk dat u de priecieze vragen beantwoordt waarnaar uw doelgroep op zoek is naar uw inhoud.

Update uw zoekwoorden

Gebruikers die zoekopdrachten handmatig invoeren, gebruiken over het algemeen het minimum aantal woorden dat nodig is om de betekenis van hun zoekopdracht over te brengen. Gebruikers met gesproken zoekopdrachten hebben echter de neiging om op vrijwel dezelfde manier met hun stemassistent te communiceren als met echte mensen en zullen hun zoekopdrachten op een meer gemoedelijke toon formuleren. Het betekent dat ze langere vragen en daarom hoogst waarschijnlijk meer woorden gebruiken in hun zoekopdrachten. Ze kunnen ook instinctief meer informeel taalgebruik gebruiken in de veronderstelling dat de ‘digitale persoon’ deze eerder zal begrijpen dan een ‘gewone’ computer.

Gebruik het soort bewoordingen op uw website dat overeenkomt met de echte woorden en woordgroepen waarmee zoekers Siri of Google Voice om hulp zullen vragen. Dit verhoogt uw kans om eerder door uw gewenste doelgroep gevonden te worden.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *