Voice Search Diensten

De overweldigende toename van mobiele apparaten voor internet gebruikers heeft een  ingrijpend effect gehad op de manier waarop mensen zoekfuncties in de echte wereld gebruiken. Mobiele gebruikers zijn veel vaker geneigd om gesproken zoekopdrachten te gebruiken dan gebruikers die achter een bureau zitten. Daarom is moderne SEO gedeeltelijk gericht op het optimaliseren van websites voor gesproken zoekopdrachten. Hier zijn drie tips om dit te doen:


Vergeet niet dat veel gesproken zoekopdrachten worden uitgevoerd door mensen die ‘on the move’ zijn.

Dit lijkt  voor de hand te  liggen, vanwege het logische verband  tussen spraakgestuurd zoeken en mobiele apparaten, maar eigenlijk worden mobiele apparaten vaak gebruikt in statische omgevingen, of dat nu thuis is – wat op de bank  surfen of in een kiosk op het station  terwijl je wacht op je trein. Statische omgevingen zijn niettemin toch  geschikt voor  het ouderwetse  typen van zoekopdrachten, om problemen met achtergrondgeluiden te voorkomen en/of om  anderen in de omgeving niet  te storen of juist deelgenoot te maken van de  zoekopdracht .


Maar bent u onderweg van  A naar B , dan wordt gesproken zoeken een stuk aantrekkelijker omdat u uw ogen en handen niet hoeft te gebruiken. Om deze reden worden gesproken zoekopdrachten vaak gebruikt door mensen op wisselende locaties, die bijvoorbeeld  willen vinden wat ze nodig hebben : waar is het dichtstbijzijnde tankstation, de supermarkt of een Italiaans restaurant? Gesproken zoekopdracht kan het u vertellen.


Daarom is het optimaliseren van uw website voor gesproken zoekopdrachten heel belangrijk. Om te beginnen met het lokaliseren van uw data. Vooral als u in een branche zit die zich richt op  mensen onderweg  of op een lokaal bedrijf dat een bepaalde dienst of product nodig heeft . Als absoluut minimum wilt u uw Google Mijn Bedrijf-vermelding claimen en actueel houden. Dan weet  Google gemakkelijker dat u bestaat en dat is een van de vele vereisten om uw lokale vindbaarheid te stimuleren.


Gebruik Meest Gesteld Vragen (FAQ) pagina’s.

Wanneer gebruikers zich  in een comfortable situatie bevinden, hebben ze tijd om meer ingewikkelde en uitvoerige  inhoud te verwerken en te waarderen. Maar wanneer ze dringend op zoek zijn naar hulp (zoals meestal het geval is bij gebruikers met gesproken zoekopdrachten), willen ze beknopte, duidelijke en relevante antwoorden op hun vragen.
En die willen ze  onmiddellijk.



Het hebben van een effectief geschreven FAQ/Meest Gestelde Vragen pagina kan ervoor zorgen dat klanten naar u toekomen.  Daarom is het heel belangrijk dat u de precieze vragen beantwoordt die uw doelgroep stelt .

Update uw zoekwoorden

Gebruikers die zoekopdrachten handmatig invoeren  gebruiken over het algemeen het minimum aantal woorden dat nodig is om de betekenis van hun zoekopdracht over te brengen. Gebruikers met gesproken zoekopdrachten hebben echter de neiging om op vrijwel dezelfde manier met hun stemassistent te communiceren als met echte mensen en zullen hun zoekopdrachten op een meer gemoedelijke toon formuleren. Dat betekent dat ze langere vragen stellen en daarom hoogstwaarschijnlijk meer woorden gebruiken in hun zoekopdrachten. Ze kunnen ook instinctief meer informeel taalgebruik hanteren, in de veronderstelling dat de ‘digitale persoon’ dit eerder  begrijpt dan een ‘gewone’ computer.

Gebruik het soort bewoordingen op uw website dat overeenkomt met de echte woorden en woordgroepen waarmee zoekers via Siri of Google Voice om hulp zullen vragen. Dit verhoogt uw kans om snel door uw gewenste doelgroep gevonden te worden.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *