Tijdelijk! Gratis SEO scan t.w.v. €500

5 tips voor het kiezen van een goede SEO bureau.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Medewerkers van een SEO bureau

Het aantal SEO bureaus in Nederland is talrijk en divers. Er is veel keus, maar dat betekent niet dat je je geen zorgen hoeft te maken over het nemen van de juiste beslissing bij het inhuren van een bureau voor je bedrijf of merk. Wil je er zeker van zijn dat je een goed SEO adviesbureau hebt ingehuurd, dan is het goed te weten welke vragen je moet stellen.

Als je dat niet weet, dan hebben we de vragen voor je op een rijtje gezet in deze blog.

Laten we beginnen met wat basisinformatie over SEO:

Wat is zoekmachine optimalisatie precies?

 

 

Zoekmachine Optimalisatie (SEO) kan worden omschreven als een proces om de zichtbaarheid van website of webpagina’s op organische wijze op resultaatpagina’s van zoekmachines (SERP’s) te vergroten. Het is een manier voor website-eigenaars om hun site zichtbaarder te maken in zoekmachines, en zo meer bezoekers uit de SERP’s te krijgen. Om dit proces te laten slagen zijn er twee componenten nodig die samen moeten komen: on-site optimalisatie en off-site optimalisatie.


Onsite optimalisatie

Foto van onsite optimalisatie

Verwijst naar alle elementen van een website die direct onder controle staan van webmasters en site-eigenaars. Het omvat zaken als snelheid van de website, inhoudsstrategie, architectuur van de site en 220 andere factoren. 

Offsite-optimalisatie

 

3 linkbuidling websites.

Verwijst naar de elementen die webmasters of site-eigenaars niet in de hand hebben, maar wel een effect hebben op de organische rangschikking van hun sites. Dit wordt meestal gedaan door het opbouwen van backlinks via artikelen,  content marketing campagnes, exposure in social media en digital PR.

 

Welke vragen je moet stellen om zeker te weten dat je met een vakkundige SEO-specialist te maken hebt?

Hoeveel ervaring hebben jullie?

 

 

Hoeveel praktijkervaring hebben ze als een SEO bureau en in wat voor sectoren? Deze vraag lijkt misschien een no-brainer, maar is eigenlijk ingewikkelder dan dat het op het eerste gezicht lijkt. Theoretische kennis over zoekmachine algoritmen kun je overal vinden; toepassing in de echte wereld kost tijd. Google verandert zijn algoritme elk jaar en er komen regelmatig nieuwe updates bij. Als je een bedrijf inhuurt die alleen maar gestudeerd heeft op hoe je links moet bouwen, is de kans groot dat ze tijdens hun eerste paar projecten met vallen en opstaan te maken krijgen. Goed voor hen natuurlijk, maar niet ideaal om je website aan newbies over te laten.

Wat gaan jullie voor me doen?

Een goed SEO bureau biedt geen one-size-fits-all aanpak van zoekmachine optimalisatie, ze moeten de verschillen tussen onsite en offsite SEO strategieën kunnen uitleggen. Ze moeten kunnen adviseren welke strategie het beste bij de behoeften van je bedrijf past; of dat nu via inhoudsmarketing of linkbuilding is.

Hoe ziet jullie klantenbestand eruit?

Geloof ze niet zomaar op hun woord: vraag hen met wat voor soort bedrijven (industrieën) ze gewoonlijk te maken hebben! Hoe groot waren deze bedrijven toen ze begonnen samen te werken? Hoe groot zijn ze nu? En vraag indien mogelijk, om enkele van hun case studies te zien. Een ervaren SEO bureau zal je deze informatie graag geven; dat is tenslotte waar ze je mee proberen binnen te halen. 

Hoe weet ik of mijn website goed zal verschijnen op Google ?

Deze vraag zet hen aan het denken over de kracht van je merk. Als het voor iedereen die deze vraag stelt gemakkelijk zou zijn om topposities te krijgen, dan zou iedereen geweldige resultaten hebben van het gebruik van een SEO bureau. De waarheid is: er zijn geen garanties als het gaat om organisch hoog in de SERP’s te komen – maar een goede specialist heeft veel trucs in zijn mouw en gereedschap aan zijn riem die invloed kunnen hebben op de ranglijsten van je site.

Wat voor resultaten kan ik verwachten?

Dit is een open vraag die wat meer uitleg van hun kant zal vergen, maar het is belangrijk om te weten te komen of ze statistieken of gegevens hebben over de succespercentages van hun cliënten. Kijk welke soorten bedrijven topposities krijgen voor relevante trefwoorden en probeer te peilen hoe realistisch die cijfers zijn in verhouding tot uw industrie of niche. Als je een nieuw bureau aanneemt, vraag dan met wie je binnen het bedrijf moet spreken, zodat je van zijn of haar ervaring kunt leren! Wees niet bang om van dit gesprek een vraag-antwoordgesprek te maken – het gaat tenslotte om jouw geld!

Conclusie

Wilt u meer tips of bent u per direct op zoek naar een SEO bureau? Aarzel dan niet op contact met ons op te nemen. 

Contact opnemen?

62 Vlaardingweg
3044 CK
Rotterdam