Tijdelijk! Gratis SEO scan t.w.v. €500

Wat is B2B SEO? Je sleutel tot meer klanten en inkomsten

Wist je dat meer dan 70% van de mensen bedrijven op het web onderzoekt voor ze besluiten te kopen of te bezoeken? Om je business-to-business (B2B) bedrijf te ontdekken, moet je je website laten ranken in de zoekresultaten. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je je website hoger in de zoekresultaten laten scoren en meer gekwalificeerde klanten voor je bedrijf werven.
Facebook
Twitter
LinkedIn
B2B SEO blog cover image

Maar wat is B2B SEO? En hoe begin je eraan?

Die vragen beantwoorden we op deze pagina. Blijf lezen om meer te leren over B2B SEO!


Wil je meer gekwalificeerd verkeer voor je bedrijf? Ons team van marketing experts staan klaar om je te helpen meer klanten en inkomsten voor je bedrijf te genereren.Neem online contact met ons op of bel ons vandaag op 010-3046201 om met een strateeg over onze SEO diensten te spreken!

Wat is B2B SEO?

B2B SEO houdt in dat je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten verbetert om meer gekwalificeerde klanten naar je bedrijf te leiden.  Deze strategie omvat het optimaliseren van on-page, off-page, en technische aspecten van je bedrijfswebsite om je te helpen hoger in de zoekresultaten te komen.

B2B SEO vs. B2C SEO: Wat is het verschil?

SEO doen voor B2B is heel anders dan SEO doen voor business-to-consumer (B2C) bedrijven. Hier zijn drie cruciale verschillen tussen B2B SEO vs. B2C SEO:

1. B2B klanten brengen meer tijd door in de salesfunnel

Een van de belangrijkste verschillen tussen B2B SEO en B2C SEO zijn hun respectieve verkoopfunnel. Hoewel de funnels structureel op elkaar kunnen lijken, is de manier waarop doelgroepen zich gedragen verschillend.

 

Bij B2C bedrijven gaan de leads meestal van de top van de funnel naar de bodem. Bij B2B bedrijven bewegen leads zich door verschillende stadia van de funnel tot ze converteren.

 

Deze beweging naar verschillende stadia wordt veroorzaakt doordat B2B bedrijven meerdere beslissers hebben. Het kost bedrijven meer tijd en meer onderzoek om uit te zoeken of je de juiste keuze voor hen bent.

 

Hoe heeft dit invloed op SEO?

 

Voor B2B bedrijven betekent het dat het nodig is om voortdurend aanwezig te zijn in de zoekresultaten om gekwalificeerd verkeer te krijgen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat potentiële klanten zich door de verschillende stadia heen bewegen, zul je voortdurend nuttige inhoud moeten bieden om hen naar conversie te leiden.
 
Deze toename in het maken van content helpt echter om meer leads in de verschillende stadia van de funnel te sturen.

2. B2B bedrijven richten zich meer op precieze zoekwoorden

 

Een ander verschil tussen B2C en B2B SEO is de trefwoorden waarop je je richt. Voor B2C en B2B ligt de nadruk op het mikken op long-tail zoekwoorden die drie of meer woorden bevatten.

 

Voor B2B bedrijven echter is het proces van trefwoordkeuze grondiger. Omdat B2B bedrijven meerdere beslissers hebben, moet je je op verschillende trefwoorden richten om deze verschillende mensen aan te spreken.

 

Bovendien hebben B2B bedrijven de neiging zich te richten op trefwoorden met een laag volume. Hoewel deze sleutelwoorden misschien minder verkeer hebben, hebben ze de neiging meer gekwalificeerd verkeer te hebben.

3. B2B bedrijven produceren meer inhoud

 

Een cruciaal onderdeel van SEO is het maken van content. Content drijft mensen om je website te bezoeken en meer over je bedrijf te weten te komen. Om mensen die content te laten vinden, heb je SEO nodig om ze te laten ranken.

 

Als je naar B2C en B2B bedrijven kijkt, is een belangrijk verschil dat B2B bedrijven meer inhoud produceren.

 

Omdat B2B leads er langer over doen om beslissingen te nemen, moet je voortdurend nuttige inhoud bieden die hen naar conversie leidt. Als gevolg daarvan hebben B2B bedrijven de neiging meer inhoud voor hun publiek te maken.

 
 

Hoe te beginnen met B2B SEO

Klaar om aan B2B zoekmachine optimalisatie te beginnen? Hier zijn vier tips om je te helpen je B2B SEO strategie op te bouwen:

1. Ken je doelpubliek

Als je B2B SEO onder de knie wilt krijgen, begin dan met het identificeren van je doelpubliek. Als je weet wie je probeert te bereiken, kun je een SEO strategie uitwerken die je helpt meer gekwalificeerde leads aan te sturen.

 

Omdat je je op meerdere beslissers richt, zul je meerdere groepen binnen je doelgroep hebben. Om je te helpen georganiseerd te blijven met op wie je je richt, maak je klanten persona’s. Klanten persona’s zijn fictieve voorstellingen van echte klanten.

Deze buyer persona’s zijn gebaseerd op informatie zoals:

 

  • Leeftijd
  • Industrie
  • Rol bij het bedrijf
  • Verantwoordelijkheden voor het nemen van beslissingen

 

Door deze informatie te documenteren kun je beter begrijpen op wie je je richt met je B2B SEO marketing, zodat je meer relevante inhoud aan hen kunt leveren.

2. Maak verschillende soorten content

Een cruciaal onderdeel van SEO voor B2B bedrijven is het maken van inhoud. Content marketing dient als een manier voor je bedrijf om vertrouwen en autoriteit op te bouwen, en ook om je publiek te voorzien van nuttige informatie die ze zoeken.

 

Je kunt meerdere soorten inhoud voor je bedrijf maken, waaronder:

 

  • Blogs
  • Video’s
  • Infographics
  • Ebooks
  • Gidsen

 

Door een gevarieerd aanbod van content te creëren kun je een beroep doen op de verschillende manieren waarop mensen graag content consumeren.

 

Richt je bij het maken van je inhoud op het leveren van informatie die voor je publiek het nuttigst is. Je kunt naar de zoekresultaten voor je onderwerp kijken en zien wat er al scoort om de zoekintentie te kunnen ontdekken.

3. Zorg dat je website snel laadt

Een ander cruciaal onderdeel van B2B zoekmachine optimalisatie is zorgen dat je website snel laadt. Als je website te traag laadt, zullen gebruikers terugkeren naar de zoekresultaten en in plaats daarvan de website van een concurrent bezoeken.

 

Om de laadtijd van je website te verbeteren, kun je Google PageSpeed Insights gebruiken om te zien hoe snel je website momenteel laadt. Met dit hulpmiddel kun je de laadtijd van je website op mobiel en desktop zien.

 

PageSpeed Insights geeft je ook tips om de laadtijd van je site te verbeteren. Enkele suggesties zijn:

 

  • Redirects verminderen
  • Het verkleinen van de bestandsgrootte van afbeeldingen
  • Een content distributienetwerk (CDN) gebruiken
  • Caching inschakelen

 

Door je website te versnellen lever je een betere ervaring voor beslissers, wat tot betere rankings in de zoekresultaten zal leiden.

4. Maak je website mobiel-vriendelijk

Als je een succesvolle B2B SEO strategie wilt opzetten, moet je optimaliseren voor mobiel. Nu meer dan 50% van het internetverkeer van mobiel komt, is het hebben van een mobiel-vriendelijke website van cruciaal belang voor het leveren van een positieve gebruikerservaring.

 

En niet te vergeten, Google gebruikt een mobile-first index, dus je hebt een mobiel-vriendelijke website nodig om hoog te scoren in de zoekresultaten.

 

Om je website operationeel te maken op mobiel, integreer je responsive design. Responsive design zorgt ervoor dat je website zich aanpast aan het scherm van het apparaat dat de bezoeker gebruikt.

Contact opnemen?

62 Vlaardingweg
3044 CK
Rotterdam