Echo’s van onvolledige waarheden: Hoe Extreem-Rechts Sociale Media Gebruikt om Legitimiteit en Stemmen te Krijgen

Extreem-rechtse politieke partijen hebben een gunstig terrein gevonden om hun macht te vergroten in de sociale media-industrie, waar bevestigingsbias, ook wel confirmation bias, dominant is. Hoe kunnen ze dit doen? Simple: door onze neiging te gebruiken om informatie te accepteren die onze huidige overtuigingen ondersteunt en tegengestelde informatie te negeren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
BAnner foto van 4 rechtse politici

Een studie van Hameleers (2022) toont aan dat rechtse populisten sociale media gebruiken om bevestigingsbias te ondersteunen in hun communicatie over de werkelijkheid. Ze legitimeren oppositie tegen deze kennis en bewijs door persoonlijke ervaringen, expertkennis en bewijs te gebruiken (Hameleers, 2022). Dit suggereert dat ze hun standpunten ondersteunen door halve waarheden en selecte feiten te gebruiken.

Bevestigingsbias bevordert de verspreiding van onwaarheden op digitale platforms, wat extreem-rechtse meningen kan bevorderen, volgens een ander onderzoek (Ling, 2020). Dit betekent dat extreem-rechtse partijen gebruikmaken van de neiging van mensen om informatie te accepteren die hun huidige overtuigingen ondersteunt, zelfs als deze informatie misleidend of verkeerd is.

Hoe krijgt extreem-rechts hier legitimiteit en stemmen?

Ze creëren een echo-kamer van gelijkgestemden door voortdurend berichten te verspreiden die inspelen op specifieke angsten en zorgen van mensen, zoals immigratie, nationale identiteit en veiligheid. Frames die immigratie verbinden met criminaliteit en sociale onrust zijn bijzonder effectief in het mobiliseren van kiezers voor de radicale rechtse partij (Rydgren, 2008).

Deze strategieën versterken bestaande overtuigingen, wat het moeilijker maakt voor mensen om objectief te blijven en open te staan voor andere standpunten. Als gevolg hiervan wordt de politieke polarisatie verder aangewakkerd en krijgen extreem-rechtse partijen meer macht.

Daarom is het van cruciaal belang om bewust te zijn van hoe sociale media onze percepties kunnen beïnvloeden. Door kritisch te blijven en actief op zoek te gaan naar verschillende informatiebronnen, kunnen we ons beschermen tegen de invloed van bevestigingsbias in het politieke discours, die zowel subtiel als effectief kan zijn.

Referentielijst:

Hameleers, M. (2022). Empowering the People’s Truth Through Social Media? (De)Legitimizing Truth Claims of Populist Politicians and Citizens. Politics and Governance. 

Ling, R. (2020). Confirmation Bias in the Era of Mobile News Consumption: The Social and Psychological Dimensions. Digital Journalism. 

 

Rydgren, J. (2008). Immigration sceptics, xenophobes or racists? Radical right-wing voting in six West European countries. European Journal of Political Research. 

 

 

Contact opnemen?

62 Vlaardingweg
3044 CK
Rotterdam