Wilt u uw influencer marketing uitbesteden? 5 Redenen.

Influencer marketing is uit de kinderschoenen gegroeid. In plaats daarvan is de verspreiding van deze praktijk een belangrijk aspect aan het worden in het gehele marketingbudget van veel bedrijven over de hele wereld. Naarmate deze industrie blijft bloeien (volgens een studie van Linqia zegt 39% van de marketeers van plan te zijn hun budget voor influencer marketing in 2018 te verhogen) zullen bedrijven zich de eeuwenoude vraag stellen als het gaat om het maken van wat voor creatief werk dan ook: "Moeten we dit zelf doen of moeten influencer marketing uitbesteden aan iemand anders?"
Facebook
Twitter
LinkedIn
Influencer marketing uitbesteden foto

Influencer marketing uitbesteden is voor veel bedrijven en merken uit den boze maar het is  goed om op te weten dat daarvoor een vrij uitgebreid team en veel moeite nodig is om het met succes te doen.

 

 

De realiteit is dat de meeste bedrijven die niet op hetzelfde niveau als een “grootmacht” als Nike opereren, waarschijnlijk beter kunnen beginnen met influencer marketing uitbesteden om deze influencer-relaties te beheren. Nog steed niet overtuigd? Hier zijn vijf redenen die erop wijzen dat uw bedrijf er baat bij zou hebben haar marketinginspanningen uit te besteden.

1. U bent nieuw met influencer marketing.

Als uw merk nog maar net met influencers werkt, is er nog heel wat onbekend terrein te verkennen. Welk soort contract gebruikt u voor influencer-campagnes? Wie zijn de juiste influencers om uw merkboodschap over te brengen? Wat zijn de maatstaven voor succes die u moet volgen wanneer u uw campagne uitvoert? Was een samenwerking met een influencer succesvol genoeg om er toekomstige campagnes aan te wijden? 

 

Er zijn heel wat details die u van begin tot eind moet uitzoeken, en als u nog niet aan tientallen van deze uitwisselingen hebt deelgenomen, zou uw bedrijf er veel baat bij hebben als een specialist u de kneepjes van het vak zou laten zien. Bureaus navigeren met gesloten ogen door deze vragen, omdat zij deze processen dag in dag uit met een verscheidenheid van cliënten doormaken. Wat voor u een complexe beslissing lijkt, hebben zij waarschijnlijk al 100 keer zien gebeuren. Terwijl u zich nog in deze tactiek verdiept, zou u erg kunnen profiteren van hun expertise.

2 Influencer marketing uitbesteden vookomt dat u te veel betaalt.

Veel bedrijven zullen besluiten om alle verantwoordelijkheden op het gebied van influencer-management bij hun socialmedia-teams neer te leggen. En hoewel deze partijen absoluut betrokken moeten zijn bij het relatieproces met influencers, zou het een vergissing zijn te veronderstellen dat zij de capaciteiten hebben om zo’n grote taak goed te beheren, bovenop hun andere taken en verantwoordelijkheden. Influencer-identificatie, -beheer, -communicatie en alle andere taken die nodig zijn om dit soort campagnes met succes uit te voeren, zijn een fulltime baan op zich.

Dus als u dit werk intern wilt houden, moet u bereid zijn een speciaal team van deskundigen en strategen in te huren die zich hier volledig op richt. Dit naast de mensen die verantwoordelijk zijn voor het schrijven van uw social content kalender, of voor uw mediaplanning. Anders loopt u het risico dat uw socialmedia-team overwerkt raakt en u tegelijkertijd middelmatige influencer-campagnes maakt.

3 .U bent van plan influencers in te zetten voor meerdere campagnes of doelgroepen.

Veel merken zijn veelzijdig en bereiken verschillende subsegmenten bij het grotere publiek. Zo kan een merk van brillen een ontwerplijn willen richten op vrouwen, een andere op mannen, en sommige brilontwerpen op oudere of jongere doelgroepen.

Om het juiste publiek voor een bepaalde campagne te bereiken, zal het netwerk van influencers die dit kunnen uitvoeren sterk variëren. Het mooie van werken met een bureau is dat zij al een bestaand netwerk van influencers hebben, dat zij gemakkelijk voor u kunnen aanspreken. Wilt u met mamabloggers werken? Zij regelen dat voor u. Mannelijke techneuten? Zo geregeld. Millennials die specifiek in Amsterdam wonen?  Zo geregeld. 

4.Influencer marketing uitbesteden voorkomt dat u voortdurend aan het onderzoeken bent.

Misschien hebt u de laatste tijd al heel wat onderzoek gedaan om op de hoogte te zijn van influencer marketing. Maar hebt u wel de tijd om dagelijks onderzoek te blijven doen in deze steeds evoluerende sector? Gezien het snelle tempo van influencer marketing, veranderen de regels voortdurend. Als uw bedrijf niet bereid is om op de hoogte te blijven van alle facetten (nogmaals, door een toegewijd team te hebben dat de capaciteiten heeft om zich daarop te concentreren) bent u waarschijnlijk beter af met een externe partij die dit hoe dan ook doet. Bureaus houden opkomende trends nauwlettend in de gaten en staan aan de voorhoede ervan. 

 

Zij letten voortdurend op dingen als de lancering van IGTV, updates van algoritmen op verschillende sociale platforms, of nieuwe technologieën die binnen het advertentieplatform van Facebook geïntroduceerd worden. Uw influencer marketing uitbesteden geeft uw bedrijf de gemoedsrust dat geen van deze onvermijdelijke updates door de mazen van het net zullen glippen of onopgemerkt zullen blijven wanneer u uw campagnes plant.

5.U zoekt andere voorbeelden om te volgen.

Wij leren vaak van degenen die al gedaan hebben wat wij nu proberen te doen. Als u niet bereid bent het risico te nemen iets te proberen wat nog nooit eerder gedaan is (met inbegrip van de kosten die aan dat risico verbonden zijn), is het goed om te kijken naar case studies en succesverhalen van influencer-marketingcampagnes die in het verleden goed gegaan zijn.

De meeste bureaus zullen al een ruim portefeuille met werk van vroegere klanten hebben, die zij kunnen delen om inzicht te geven in welke tactieken echt goed hebben gewerkt en welke niet. Die kennis gaat van bijvoorbeeld het helpen beslissen welke influencers in het verleden al succesvolle partners van andere cliënten bleken, tot het weten wat een realistische hoeveelheid “engagement” voor een campagne moet zijn, tot welk publiek het beste reageert op het soort boodschap dat u wilt overbrengen.

Zelfs merken die erover denken om hun influencer-marketinginspanningen in eigen beheer te nemen, hebben er baat bij om hier geleidelijk in te stappen. Volledig afscheid nemen van een bureau dat in deze processen gespecialiseerd is en hun vragen meteen kan beantwoorden, zal waarschijnlijk een té overweldigende onderneming zijn.

Als uw bedrijf al bekend is met influencer-campagnes en u bereid bent een speciaal team in te huren die het belang van deze dwingende vorm van marketing goed inziet, dan bent u er misschien klaar voor om dit werk intern te doen.

 

Ongeacht wat voor uw bedrijf het meest zinvol is, de realiteit van dit vakgebied is onmiskenbaar: influencer-marketing is een groeimarkt en merken moeten professioneel te werk gaan om te slagen.

Wilt uw uw influencer marketing uitbesteden? Met onze influencer marketing diensten kunnen al uw lasten op ons nemen. 

Lees ook dit artikel van Forbes om meer te weten te komen over de voordelen influencer marketing uitbesteden.

Contact opnemen?

62 Vlaardingweg
3044 CK
Rotterdam