Om een succesvolle SEA campagne te voeren, moet men een goed begrip hebben van de kwaliteitsscore, omdat deze metriek zeer belangrijk is voor elke SEA-campagne.
De kwaliteitsscore wordt gebruikt door zowel de Google AdWords en Bing Ads voor het meten van de kwaliteit en relevantie van een SEA advertentie.
Het is algemeen bekend dat het primaire doel van zoekmachines is om relevante resultaten te tonen op hun SERP's, en de zoekmachines proberen altijd het beste resultaat te leveren voor de zoekopdracht van een gebruiker. Weinig mensen begrijpen dat de zoekmachines deze metriek ook toepassen op betaalde advertenties.
Zoekmachines beoordelen de kwaliteit van advertenties op basis van de advertentie zelf, trefwoorden en de landingspagina om te bepalen hoe relevant een advertentie is voor de zoekopdracht van een zoeker.
Uw kwaliteitsscore hangt af van verschillende factoren zoals:
-Relevantie van uw advertentietekst voor de zoekopdracht
-CTR van uw advertentie(s)
-Relevantie van zoekwoorden voor de advertentiegroep
-Kwaliteit en relevantie van de landingspagina
-Historische prestaties van uw AdWords-account en eerdere advertentiecampagnes
Uit bovenstaande lijst kunnen we afleiden dat relevantie de doorslaggevende factor is en de belangrijkste rol speelt bij de berekening van de kwaliteitsscore.
Als u een hoge kwaliteitsscore heeft, zal Google u een hogere advertentierang geven in de SERP voor het specifieke trefwoord. Dit zal ook leiden tot lagere biedkosten.