Op dit moment zijn er ongeveer 2 miljard actieve gebruikers op Facebook (van een wereldbevolking van ongeveer 7,5 miljard mensen). Met andere woorden; ongeveer een kwart van de totale bevolking van de planeet is actief gebruiker van de site. Dit betekent dat, hoewel er veel concurrentie is van andere sociale media platforms, Facebook alleen al door de enorme hoeveelheid cijfers een geweldige plek is om te adverteren.

Facebook weet dit heel goed en brengt dienovereenkomstig kosten in rekening. Om die reden is het absoluut noodzakelijk dat bedrijven een goede respons krijgen op  hun advertenties  om waar voor hun geld te krijgen.


Hier zijn vijf  veel  voorkomende redenen waarom Facebook-advertenties niet effectief worden ingezet en de daarbij behorende tips om deze problemen te voorkomen :


1. Proberen alle dingen voor alle mensen te zijn

De aantrekkingskracht van Facebook is de enorme gebruikersbasis. Maar het is ook zo dat elk van deze gebruikers een individu is. Hoewel gebruikerstargeting op individueel niveau nog steeds een droom is, kunt en moet u uw advertenties richten op elk van uw verschillende gebruikersgroepen.

Zelfs als uw product bijvoorbeeld geschikt is voor mensen van alle leeftijden. Dan kunt u er toch baat bij hebben om uw advertenties aan te passen naar verschillende leeftijdsgroepen die uw product of service gebruiken en daarvoor willen en kunnen betalen.

2. Micro-targeting

Hoewel het aanpassen van advertenties aan gebruikersgroepen iets goeds is, is het mogelijk om soms teveel van het goede te hebben.

Als vuistregel heeft een effectieve advertentie een klikfrequentie van minimaal 1%. Dit betekent dat als u een respons van X aantal moet behalen om uw advertentie financieel houdbaar te maken, u uw advertentie moet targeten om een ​​gebruikersgroep van minimaal X * 100 aan te spreken.

3. Te hard ‘pushen’

Een van de oudste reclame-uitingen is het verkopen van de afspraak in plaats van het product. Als u gewoon een advertentie onder iemands aandacht brengt  die niet bekend is met uw merk en u zegt: “Koop dit nu, het is geweldig!”, Heeft u een zeer grote kans om genegeerd te worden.

Vergeet niet dat het verkoopproces in zijn algemeenheid de vorm heeft van een trechter. Als u te maken hebt met nieuwe potentiële klanten, dan is het altijd beter om hen eerst naar uw website en/of sociale media account te lokken en hen pas daarna  naar een sale te begeleiden.

4. Uw aanbod niet duidelijk promoten

Net zoals te hard ‘pushen’ over het algemeen een vergissing is, is niet hard genoeg ‘pushen’ dat ook. Wij vinden dat dit genoeg zegt.

Een effectieve advertentie bestaat eigenlijk uit twee delen: één deel is een duidelijke oproep tot actie: wat wilt u dat de lezer doet? Het andere deel legt uit waarom ze moeten handelen op basis van uw instructies. De vraag die u hier moet beantwoorden is “wat zit er voor hen in?”

Zelfs als u suggereert dat ze moeten doorklikken naar uw website om een ​​gratis e-boek te downloaden, moet u nog steeds duidelijk maken dat er een voordeel voor hen is.


5. Een slecht aanbod

Hard maar waar. Als uw aanbieding weinig waarde heeft of niet aantrekkelijk is voor uw doelgroep, krijgt u een slechte reactie. Zorg ervoor dat u uw advertenties niet de schuld geeft wanneer het probleem het aanbod zelf is.