SEO fail

Tegenwoordig zijn succesvolle promotiestrategieën over het algemeen gebaseerd op drie elementen: contentmarketing, betaalde advertenties en zoekmachineoptimalisatie (om organische zoekresultaten te verkrijgen). Hoewel het belang van content marketing nu alom wordt gewaardeerd moet u hier, realistisch gezien, lang op wachten.

Betaalde advertenties kunnen u helpen om uw bedrijf snel in beweging te krijgen, maar met relatief hoge prijs. Organisch zoekverkeer is daarom het ‘goud’ van uw promotie. Dit betekent dat SEO nog steeds centraal moet staan wanneer u uw organisatie wilt promoten. Dit betekent niet alleen dat u uw best moet doen om die topposities bereiken, maar  dat u ook een systeem moet hebben om bij te houden hoe goed u het in werkelijkheid doet , zodat u een duidelijk beeld heeft van wat wel en niet werkt.

U kunt vervolgens uw strategie naar wens aanpassen.

Hier zijn vijf punten voor het maken van een effectief monitoringssysteem, dat u vertelt wat u eigenlijk moet weten.

1: Leg niet de focus op zoekwoorden

Voor de goede orde: trefwoorden zijn inderdaad nog steeds een belangrijk vereiste van SEO, maar ze zijn niet zo belangrijk meer zoals vroeger. Google denkt dat het algoritme, wanneer het uitsluitend op trefwoorden is gebaseerd,  kan worden uitgebuit tot het punt waarop het nutteloos wordt. Daarom gebruikt Google nu een veel breder scala aan criteria om zijn ranklist te genereren.



2: Houd al uw verkeersbronnen bij (en sta open voor de resultaten)

Er zijn in wezen vijf manieren om verkeer naar uw site te krijgen.

•             Affiliate links

•             Betaalde advertenties

•             Verwijzingen via sociale media

•             Organisch zoekverkeer (SEO)

•             Directe links.

Zelfs als u een uitstekende SEO-strategie implementeert en bovenaan de organische zoekresultaten staat, is er nog steeds een goede kans dat betaalde advertenties hun kosten zullen terugverdienen. In feite zijn ze  nog succesvoller omdat gebruikers de advertentie bovenaan in hun scherm zullen zien. Het zou ideaal zijn wanneer de betaalde advertenties ook door de organische resultaten bevestigd worden.

Affiliate links en sociale media verwijzingen zijn waarschijnlijk ook belangrijke bronnen van verkeer. Dit betekent niet dat uw SEO slecht is, het betekent alleen dat het een onderdeel is van uw algemene strategie voor het genereren van verkeer.

3. Pas de wijzigingen één voor één toe en meet de resultaten

Doet u het niet zo goed als u had verwacht? Dan wordt u soms verleid om uw strategie volledig te herzien. In een enkel geval is dit gerechtvaardigd . Maar het is meestal beter om één wijziging tegelijk door te voeren en pas dán  te kijken wat er gebeurt.

4. Monitor veranderingen in het verkeer

Zodra u een daling of stijging van verkeer opmerkt, moet u onderzoeken waarom dit gebeurt en uitvinden wat dit in praktische termen betekent.

5. Vergeet niet dat kwaliteit minstens zo belangrijk is als kwantiteit

Uiteindelijk is het uw doel om uw goederen of diensten te verkopen. Het klinkt logisch  dat u uw kansen vergroot  , door meer mensen naar uw website te halen, . Maar deze gedachte is eigenlijk alleen van toepassing in “real life” als u het juiste publiek aantrekt.

Om ervoor te zorgen dat uw strategie mensen aantrekt die op zijn minst  waarschijnlijk betalende klanten worden, is het van belang uw conversieratio’s te monitoren.

Gebruik Google Analytics om te bepalen wat uw bezoekers uit verschillende verkeersbronnen doen wanneer ze uw website bezoeken. Pas dan uw strategie aan en volg deze verder op naar  behoren.